نور:أهلا
شيماء:أهلا
نور:أنتى معانا في الفصل
شيماء:أيوه وأنتى
نور:أيوه تحبى نكون اصحاب
شيماء:أصحاب للأبد
نور:أصحاب للأبد
'أنا ونور بدأت صداقتنا كده من تالتة ابتدائي عمرنا ماسيبنا بعض لا في دروس ولا حصص كنت بحبها جدا
'ولكن مهما كان الشى جميل يكون به عيوب فقط يكون الزمن شهيدًا عليها'
الدكتورة:وبعدين
شيماء:وصلنا ثانوى وأنا كنت بعتبرها أكتر من أختى أسرارها كلها مع بعض بيتى وبيتها بقوا أهل وكل حاجة كانت كويسة لحد ما حسيت إنها مش بتحبنى أو وخدانى مصلحة
الدكتورة:وسيبتيها
شيماء:ويطرق باب قلبك غريبًا فلا تصده ....فإنه يومًا ما سيكون قريب 💛
مقدرتش أسيبها إزاى كنت أسيب صديقة طفولتى بس
الدكتورة:كملى
فلاش باك...
شيماء:أى ي بنتى مش هنخرج
نور:لا أصل ورايا دروس كتير ومذاكرة بعدين بقي
شيماء:ماشي ي حبيبتى ربنا معاكى
نور:سلام
شيماء:سلام
___________
أم شيماء:ي شيماء ..ي بت
شيماء:نعم يا ست الكل
أم شيماء:خالتك عازمانا في المطعم
شيماء:اشطا هنتغدى برا هخلص لبس ناو
وصلنا المطعم حسيت بحاجة غريبة قعدنا والوقت عدى كان حلو مع ولاد خالتى لحد ماشوفت نور
الدكتورة:وزعلت منها
شيماء:بالعكس روحت علشان أسلم عليها ونقعد مع بعض
نور ازيك
بنت"١":مين دى يا نور
بنت"٢":كنت فاكرة احنا أصحابك بس
نور:لا أنا معرفهاش
شيماء:ازاى متعرفنيش أنا شيماء صاحبتك لينا عشر سنين
نور:معرفكيش
بنت"١":طب نمشي احنا يا نور
بنت"٢":سلام
نور:لا بس ثوانى...ارتحتى
شيماء:نور مالك وأى الانتى حطاه اى اللبس ده
نور بزعيق:ارتحتى أهم مشيوا
شيماء:مايمشوا ولايولعوا مش احنا أصحاب ومحدش مهم تانى
نور:أنا تعبت منك أنتى إنسانة طفولية ملهاش هدف ضعيفة كل الفالحة فيه نور متلبسيش ده نور متكلميش دى نور نور نور أنا تعبت منك أنتى مش وراكى غيرى ..
وقفت وأنا منصطدمة مش عارفة أعمل اى ..هى دى نور صحبتى.. .أختى.. هى دى أكلوا بفضلها على كل الناس مش قادرة أصدق...مشين وماما جاتت معايا شافت حالتى الغريبة طلعنا من المطعم وقلبي مكسور...حكيتلها ..أصل الخذلان صعب...
"وقلبي تحطم من شخص لايبالى...أخطأت ظنى به..إنها صديقتى"💛
علاقتنا انتهت ...
خرجت من العيادة وكلام الدكتورة بيتردد أتمنى ابعتى علشان عقلك رافض الواقع مع أنه عارف أن المشاكل موجودة بس رافض يتقبل..بيتعشم في ناس غلط..وده حال ناس كتير انتى قعدى فترة كبيرة وده عملك اكتئاب بس دلوقتى بقيتى أحسن..💞
"أحيانًا تنتهى الحكايات..بصدمة...نهاية غير متوقعة...من شخص كان لك ثقة..من موقف انهى العلاقة..كسيف لم يلحظ الدماء فقام يعنى ما بقي منه في قلب محبوبه حتى صمت صوت آنينه"💛
وصلت البيت...
أم شيماء:في واحدة جاتت وسابت الجواب ده
شيماء:متعرفيش مين
أم شيماء:لا
أخد الجواب مكتوب فيه..تعالى على المطعم الساعة ٥
مش عارفة لى حسيت بحاجة غريبة كأنها تقول ولكِ لقاء مع الماضي..
جيه الوقت وكان فاضل أعدى الشارع وأوصل المكان شوفتها أيوه هى نور بس اتغيرت يمكن لبسها الكان خمار ودريس أو إن وجهها خالى من مستحضرات التجميل..عديت الشارع محستش غير صوت ارتطام...ناس كتير..نور بتبكى..وسواد .
وصلوا المستشفي وأمى كانت بتبكى حاولت أقاوم بس في نور أبيض منعنى بياخودنى مقدرتش أقاوم...
خرج الدكتور:البقاء لله
أم شيماء:لااااا بنتى نور بنتى ماتت هاتولى بنتى
نور:أهدى ي طنط الله يخليكى ..أنا حتى ملحقتش أقولها سامحينى..
أم شيماء:كانت بتحبك أوى ي نور
نور بدموع:أهدئ ي طنط والله وانا بحبها
اتعملت مراسم الجنازة..
نور قدام قبر شيماء...
شوشو حبيبتى لسه فاكرانى ..أنا عارفة طبعا انك مش نسيتينى..أنا آسفة أوى يا حبيبتى.. سامحينى اتعذبت اوى من بعدك بقيت وحيدة مع إن كان حواليا ناس كتير..بس كنت محتجاكى كنت عايزة شيماء التفضل تقولى صح وغلط الكانت بتفرحنى أنا عارفة كنت بزعلك اووى وأنتى في الآخر صالحينى بعد موقف المطعم كنت مستنياكى ترجعي وتصالحينى.. بس أنا كنت غلط وسافرتى قعدت ادور عليكى وأسأل لحد ماعرفت عنوان بيتك عطيت لطنط الجواب ...كنت عايزة أقابلك.. أصالحك...تعاتبينى وأعاتبك.. بس ربنا عاقبنى خالص وحرمنى منك أرجوكِ سامحينا أنتى صديقة الطفولة ..طب فاكرة لما كنت بخلص سندوتشاتك..وتزعلى وأروح اجبلك مصاصة سامحينى..ياصديقتى وأختى شايفة لبست الخمار الكنتى بتتخانقي.. معايا علشان البسه.. .سامحينا بقي.. 💔😿
ماما أنتى بتعيطى..
نور:لا يا حبيبتى بس طنط شيماء واحشتنى أوى
هى زى إسمى..
نور:آه يا حبيبتى..
بصت لقبرها ومشيت وتتمنى إن يومها يجى وتشوفها تانى..
"انتهى الوقت..المحاولة انتهت..الساعة توقفت..فلاجدوى أن تندم..فلقد ارتكبت غلطة وعُوقبت"💛🥀🤍


تعليقات